Seriál mistrovství světa stojí před svou další kapitolou. Ta se začala psát v roce 1973, o jezdecký titul se pak bojuje od sezóny 1977. Od těchto let nebyla slavná Rallye Monte Carlo ve světovém kalendáři jen třikrát, v letech 2009–2011. Od roku 2012 je zpět a tradičně patří k první prověrce nové techniky a špičkových soutěžních posádek. Mezi ně zavítá i hustopečská dvojice Martin Rada – Jaroslav Jugas. Po účastech s Alfou Romeo 147 tentokrát na francouzské tratě vystartuje s osvědčeným speciálem Abarth 124 Rally RGT.
AGROTEC Czech Abarth Team vyrazí na první závod v sezóně 2022 povzbuzen loňským 3. místem v celkovém hodnocení Abarth Cupu a 2. místem ve třídě 4 v českém šampionátu. Jedním z jeho vrcholů bylo 3. místo na Barum Czech rally 2021 v ERC 2.
„Celkově to pro nás byla náročná sezóna s velkým počtem závodů, ale získali jsme mnoho nových zkušeností a posunuli jsme se zase o kus dál. Až na závod v Maďarsku, kde jsme z důvodu poruchy řízení museli odstoupit z 3. místa v ERC2 a 1. místa v Abarth Cupu, bylo naše auto velmi spolehlivě připraveno a ostatní starty jsme vždy zakončili na cílové rampě. Za to patří celému týmu obrovský dík,“ komentuje loňské výsledky hustopečský jezdec Martin Rada.
Martin Rada startuje na Rallye Monte Carlo už posedmé, ještě o jeden start více si připíše do statistik navigátor Jaroslav Jugas (společně pošesté).
„S Alfou Romeo jsem absolvoval šest startů na Monte Carlo a pětkrát se nám s týmem podařilo tento náročný závod dokončit. Skvělé zážitky a atmosféra tohoto závodu nás lákají vrátit se zpět i s Abarthem,“ říká Martin Rada a dodává: „Právě start s Abarthem, tedy ‚zadokolkou‘, je právě jeden z motivů a velká výzva. S tímto typem vozu to nebude jednoduché, bude to určitě za podmínek, které tam obvykle panují, náročnější na řízení, než to bylo s Alfou. Vzhledem k tomu, že to bude náš první start na zimní soutěži se současným vozem, bude pro nás velmi důležité naučit se reagovat na případné podmínky a jejich změny a tomu přizpůsobit nastavení vozu. Jako obvykle velkou loterií bude volba pneumatik pro jednotlivé sekce. Ale o tom Monte Carlo přesně je. Pokud se nám podaří soutěž zdárně zdolat, bude to pro nás naplnění našich plánů a snů.“
Pozornost fanoušků bude při letošním ročníku Rallye Monte Carlo jistě soustředěna na nástup nových speciálů WRC s hybridní technologií, stejně jako na zásadní změnu formátu závodu. Ten po mnoha letech opouští centrum v Gapu (rodiště Sébastiena Ogiera) a vrací se do Monackého knížectví, konkrétně do centra Monte Carla a městského přístavu.
„Organizátoři se vrací k původnímu formátu, kdy je servis pouze v Monaku. I když by se mohlo zdát, že se tím sníží počet přejezdových kilometrů, opak bude pravdou. Proti roku 2021 je jich letos o něco více. Ale to souvisí i s nárůstem celkové délky rychlostních zkoušek o cca 40 km. Dá se odhadovat, že letošní Monte Carlo bude zase o něco náročnější,“ reaguje navigátor Jaroslav Jugas a dodává: „Tento koncept také zavádí pouze ranní a večerní servis. Během dne bude výměna pneumatik možná jen ve vzdálené zóně a celou etapu musí vůz vydržet bez přístupu mechaniků. I tímto je Monte Carlo velmi náročnou soutěží, a proto nás láká.“
Očekávanou náročnost dokladuje i fakt, že hned na úvod soutěže absolvují posádky po tmě dvě slavné rychlostní zkoušky Luceram–Lantosque a La Bollène-Vésubie – Moulinet.
Martin Rada: „Tak náročný začátek jsem nečekal. Při předchozích startech na Monte Carlu jsme se vždy dostali na tyto těžké vložky až v poslední etapě. Letos budou už na úvod. Obě jsem v této podobě i směru jel a jsou opravdu náročné, včetně průjezdu přes Col de Turini v průběhu RZ2. Začínat těmito rychlostními zkouškami, a ještě v noci, je opravdu ostrý start, ale těšíme se na něj.“
Harmonogram soutěže obsahuje i řadu nových úseků a neznámé názvy zkoušek. To platí i pro zkušenou hustopečskou dvojici AGROTEC Czech Abarth Teamu.
„Většina rychlostek je pro mě zřejmě nových. Dvě úvodní ze čtvrtku jsem již zmiňoval, pak očekávám, že si budeme něco pamatovat z testu Saint Geniez – Thoard. Ostatní se zdají pro nás nové, ale skutečnost poznáme až na seznamovacích jízdách, které proběhnou od pondělí 17. ledna do středy 19. ledna. Právě už program seznamovacích jízd v takto krátkém intervalu prověří naši připravenost,“ uzavírá Martin Rada.
Trať Rallye Monte Carlo 2022 měří 1511,47 km, je osazena sedmnácti rychlostními zkouškami (296,03 km, 19,59 %). Na tratích se očekává mix asfaltu, ledu a samozřejmě ve vyšších nadmořských výškách i sněhu. Tým tak bude mít k dispozici několik variant pneumatik od klasického slicku (pro suchý a mokrý asfalt) až po pneumatiky s hroty (na led a sníh).
Časový harmonogram 90. Rallye Monte Carlo
Čtvrtek 20. ledna 2022
09:30 Shakedown – Sainte-Agnès / Peille (2,30 km)
18:45 Oficiální start – Monako
20:18 RZ1 Luceram / Lantosque (15,20 km)
21:31 RZ2 La Bollène-Vésubie / Moulinet (23,25 km)
Pátek 21. ledna 2022
09:14 RZ3 Roure / Beuil 1 (18,33 km)
10:17 RZ4 Guillaumes / Péone / Valberg 1 (13,49 km)
11:35 RZ5 Val-de-Chalvagne / Entrevaux 1 (17,11 km)
14:43 RZ6 Roure / Beuil 2 (18,33 km)
15:31 RZ7 Guillaumes / Péone / Valberg 2 (13,49 km)
16:29 RZ8 Val-de-Chalvagne / Entrevaux 2 (17,11 km)
Sobota 22. ledna 2022
08:17 RZ9 Le Fugeret / Thorame-Haute (16,80 km)
10:08 RZ10 Saint-Jeannet / Malijai 1 (17,04 km)
11:16 RZ11 Saint-Geniez / Thoard 1 (20,79 km)
14:08 RZ12 Saint-Jeannet / Malijai 2 (17,04 km)
15:16 RZ13 Saint-Geniez / Thoard 2 (20,79 km)
Neděle 23. ledna 2022
08:45 RZ14 La Penne / Collongues 1 (19,37 km)
10:08 RZ15 Briançonnet / Entrevaux 1 (14,26 km)
10:53 RZ16 La Penne / Collongues 2 (19,37 km)
12:18 RZ17 Briançonnet / Entrevaux 2 (14,26 km)
AGROTEC Czech Abarth Team, tiskový servis
Tomáš Plachý
Foto: Patrik Uhlíř
Držím palce!!!
Bob Klimeš