Posádky hustopečských AGROTEC ŠKODA Rally Team a AGROTEC Autoklub v AČR budou v letošní sezóně usilovat o co nejlepší umístění v MČR v rally 2023. Jejich cílem bude obhájit dva mistrovské tituly. V případě absolutního prvenství Jana Kopeckého to pro něj bude útok na desátý český titul.
Na tiskové konferenci v Hustopečích představil Jan Kopecký poprvé vizuál závodního vozu pro novou sezónu 2023.
„Loni za AGROTEC Group startovaly tři vozy. Škoda Fabia Rally2 Evo s Honzou Kopeckým a Honzou Hlouškem přesvědčivě získala titul mistrů České republiky 2022. Mistrovský titul ve třídě RN7 získali Jakub Fridrich s Lukášem Sedláčkem. K tomu brali druhou příčku v juniorském šampionátu. Já s Jaroslavem Jugasem jsme nechyběli ve špičce třídy R-GT. Byl jsem tak se sezónou velmi spokojený,“ vrací se k úspěšnému roku 2022 generální ředitel společnosti AGROTEC Group a aktivní závodník Martin Rada.
Úspěšná sestava se pro letošní sezónu nemění. I když to v případě AGROTEC ŠKODA Rally Teamu platí jen zčásti. Jana Kopecký se na cestu za svým desátým mistrovským titulem vydá s navigátorem Janem Hlouškem v novém soutěžním voze Škoda Fabia RS Rally2. Společně mají v plánu účast na sedmi závodech českého kalendáře. Ten odstartuje už o tomto víkendu Valašskou rally ValMez.
„Na základě výborné spolupráce a vzájemné důvěře budeme pokračovat v barvách stejného týmu jako v posledních dvou letech. Chceme bojovat o další titul mistra ČR v automobilových rally a jsem rád, že k tomu budeme mít k dispozici nový vůz Škoda Fabia RS Rally2. Pořídit tento speciál bylo nesmírně těžké, v tomto směru musím poděkovat společnostem AGROTEC Group, Škoda Auto a Škoda Motorsport. Přece jen Škoda se snažila v tomto období vykrýt šampionáty nadřazené národním, jako jsou WRC a ERC. My jsme však auto poptávali velice brzy, už někdy v loňské sezóně. Nakonec dorazilo do našeho zázemí v Kostelci nad Orlicí začátkem března. Dnes už mohu zpětně říci, že existovala úvaha, že bychom se s ‚eresem‘ zúčastnili už loňské Barumky, což se nerealizovalo,“ naznačuje Jan Kopecký.
Rodák z Kostelce nad Orlicí byl jedním ze čtveřice testovacích jezdců, který se Škodou Fabia RS Rally2 najezdil na asfaltových testech tisíce kilometrů. „Díky tomu, že jsem byl součástí vývojového týmu, jsem získal hodně zkušeností. Vím, jak auto nastavit na české podmínky, abych byl maximálně spokojený. Ale musím se stále opakovat. Bylo fakt těžké udělat něco rychlejšího a spolehlivějšího, než byl model Rally2 evo. Toto auto patří k absolutní světové špičce ve své třídě. RS je jeho nástupcem. Věřím však, že fabii bude rychlejší charakter českých vložek sedět. V polovině března jsme uskutečnili první krátký test v Kostelci nad Orlicí, kde jsme jezdili naši osvědčenou trať a k tomu úsek přes obec Suchou Rybnou. Tam jsme vyzkoušeli, že vše funguje, že fabia netrpí žádným problémem, který by se projevil v prvních kilometrech. S nastavením však nejsme u konce. Ještě nám chyběly k finálnímu doladění nějaké díly. Proto plánujeme do startu Valašky ještě jeden testovací den v Hustopečích, abychom auto vyladili do posledního detailu,“ komentuje nový vůz Jan Kopecký.
Další novinkou je i návrat k pneumatikám Michelin. „Na Valašce bychom chtěli složit reparát za ten loňský závěr. Celý závod jsme vedli, až v poslední zkoušce, kdy bylo hrozné počasí, jsme se propadli o dvě příčky, Věřím, že letos to dopadne lépe a dobrým výsledkem uděláme první krok k obhajobě mistrovského titulu. V naší pozici nemůžeme mít menší cíle. Stejně tak se budeme snažit maximálně uspět v každém jednotlivém závodě,“ doplňuje předsezónní novinky a ambice Jan Kopecký.
Startovat bude i AGROTEC Autoklub v AČR
Druhým hustopečským želízkem na českých tratích bude Abarth 124 Rally s posádkou Martin Rada – Jaroslav Jugas. Zkušená posádka se rovněž objeví na všech podnicích MČR, tým uvažuje i o startu v závodě ERC (Maďarsko), případně i nad účastí na říjnové Central European Rally (WRC), která odstartuje v Praze. Zpětně však dvojice z týmu AGROTEC Autoklub v AČR lituje neúčasti na oblíbené Rallye Monte Carlo 2023. „Určitě to velmi mrzelo. Abarth prošel v rámci přípravy na Monte kompletní repasí a obnovou. Podařilo se nám udělat další úpravy a vylepšení, které byly orientovány na spolehlivost vozu. Měsíce práce a hodiny příprav padly 20 dní před startem. Stálo nás to kromě práce a času i spoustu peněz, protože řada věcí byla nevratně uhrazena. Vůbec jsem nepočítal, že by se tohle mohlo stát. Z rozhodnutí pořadatele jsme byli moc zklamáni, obzvláště když jsem viděl, kdo s vozy R-GT dostal přednost,“ vrací se na začátek roku Martin Rada.
Ten se bude moci nově ucházet nejen o vavříny v kategorii R-GT, ale také v Poháru 55+, který je vypsaný pro jezdce starší 55 let. „Už loni se ukazovalo, že alpinka Jakuba Jirovce je nad naše síly. Přesto se ale pokusíme na každém závodě ostatní vozy R-GT potrápit a porovnat se s nimi. Zařazení do Pohár 55+ definitivně naznačuje, že už se v rallysportu pohybuji hodně dlouho a již jsem překonal hranici 55 let. Sám se beru jako ‚gentleman driver‘, rally mě baví a naplňuje. Je to pro mě relax a pomáhá mi to vyčistit si hlavu. A tak to zůstane. Na druhou stranu nemusíme být v celkovém hodnocení Poháru 55+, pokud zúročíme naši spolehlivost, bez šancí,“ vzhlíží k nové sezóně Martin Rada.
Zatímco první dvě týmové posádky pojedou s pneumatikami Michelin, Alfa Romeo 147 posádky Jakub Fridrich – Lukáš Sedláček vsadí na značku Yokohama. „Ve třídě RN7 startuje relativně hodně posádek, mezi nimi mnoho zkušených a ostřílených závodníků. A věřím, že tomu tak bude i letos. Zimní příprava spočívala hlavně v odpočinku po náročné sezóně a přípravě auta. Během loňského roku jsme ‚alfičce‘ dali hodně zabrat. Možná více, než bylo třeba, takže si teď přes zimu prošla zaslouženými repasemi a celkovou údržbou. Náš plán je stejný jako u ostatních posádek, které AGROTEC Group podporuje. Pojedeme velký mistrák v rámci Divize 2, ve třídě RN7. Budeme pokračovat s pneumatikami Yokohama, které pro letošní sezónu přišly s novinkami. Takže se moc těším, co tato spolupráce přinese. Naše ambice jsou jasné – rádi bychom obhájili loňský titul ve třídě. Během loňského roku jsem objevoval nové tratě, na které se velice těším, a rád bych na nich dosáhl pěkných výsledků. To platí třeba o Rallye Český Krumlov. Ale zároveň bych chtěl Lukáše Sedláčka dovézt do cíle na domácích závodech v Hustopečích. Za dobu, co jezdí rally, se ještě na cílovou rampu nepodíval. Vedle toho bych chtěl ze sebe vytáhnout to nejlepší a jako osobní cíl mám sbírat další zkušenosti za volantem. Už bez větší spotřeby předních nárazníků, jako tomu bylo loni,“ říká s úsměvem Jakub Fridrich.
AGROTEC PETRONAS rally Hustopeče 2023
Osmnáctý ročník hustopečské soutěže se uskuteční ve dnech 16.–17. června 2023. „Zůstáváme u tradičního termínu v polovině června s tím, že zachováme kompaktní formát této soutěže. Myslím, že se povedlo připravit trať na našich známých místech, ale s jiným uspořádáním a propojením. Koncept zůstává stejný – pátek večer a sobota. Tím zachováme tradici harmonogramu, že závod odjedeme do 24 hodin. Z toho by měl jistě radost i bývalý ředitel Ruda Kouřil. 19. března to byl už rok, co není mezi námi. I proto jako vzpomínku na něj pojedeme Memoriál Rudolfa Kouřila. Pro letošní ročník jsme se nedohodli na pokračování ve slovenském mistrovství. Věřím však, že do Hustopečí zavítá spoustu posádek, které si chtějí vyzkoušet náš koncept s nočními RZ a šotolinovými pasážemi. Jsme otevřeni pro všechny posádky a budeme rádi, když si přijedou užít naši ‚rally mezi vinohrady‘,“ odkrývá první informace šéf organizačního týmu rally Martin Rada.
V okolí Hustopečí se uskuteční i druhý ročník AGROTEC Eco rally Hustopeče, který se pojede poslední víkend v červenci (28.–29. 7. 2023). „I tady počítáme s podobným formátem jako u naší klasické rally. Proti letošnímu prvnímu ročníku bude rozšířena o kategorii soudobých automobilů. Tím umožníme start širší veřejnosti. Věřím, že na základě zkušeností z prvního ročníku a rozšíření kategorií se podaří zorganizovat další pohodová rally. Už nyní se těšíme na všechny posádky, které si chtějí vyzkoušet jízdu pravidelnosti a jízdu na spotřebu se svým vozem,“ doplňuje Martin Rada.