V nezvykle příjemných teplotách byla odjeta první sekce tří rychlostních zkoušek, které otevřely 18. ročník hustopečské AGROTEC PETRONAS Rally. Zatímco v minulých letech se posádky musely vypořádat s tropickými teplotami a zvířeným prachem, letošek zatím vzdáleně připomíná letní idylku. Co naopak diváky zvedá ze židle, jsou minimální rozestupy na prvních dvou místech průběžné absolutní klasifikace. Vítězství na úvodních třech RZ si dle papírových předpokladů rozdělila favorizovaná dvojice Václav Pech a Jan Kopecký, jejichž vyrovnanost dává vzpomenout na loňský ročník.
Rozestupy mezi prvními dvěma posádkami jsou tradičně minimální. Zatímco Václavu Pechovi se podařilo opanovat oba delší úseky, Jan Kopecký vyhrál o sedm desetin sekundy nejkratší test dne. V průběžných výsledcích to znamená, že pilot Focusu WRC vyráží do nočních průjezdů s minimálním dvousekundovým náskokem na jezdce Škodovky Rally2 (pro zajímavost: loni měli oba tito piloti po třech erzetách shodný čas). Mezi příjemná překvapení patří časy Adama Březíka, který se drží v kontaktu s vedoucí dvojicí (odstup 0.4 s/km) a na všech dosavadních rychlostních testech byl rychlejší než Dominik Stříteský. Jezdci od pátého místa již na první místo ztrácejí více než 1.3 sekundy na kilometr. Tuto vyrovnanou skupinku jezdců vede pátý Věroslav Cvrček před Martinem Vlčkem a Alešem Jiráskem.
Zatímco absolutní špička vstupuje do nočních průjezdů v kompletním složení, v nižších třídách se již náročná trať začala projevovat. Soutěž po havárii opustil černý kůň kategorie 2WD Peter Surovič, který si svou první „velkou“ rally moc dlouho neužil. Technika zastavila mimo jiné přední piloty kategorie historických automobilů Aleše Jirátka a Jiřího Šrámka, potažmo domácího Jakuba Fridricha, kterého technické problémy vůbec nepustily na trať.
Ohlasy z kontroly přeskupení po RZ 3:
Jan Kopecký (st.č. 1): „Před startem to bylo trošku chaotické. Dívali jsme se na radary , ale nakonec jak se ty mraky rychle vytvořily, tak i stejně rychle zmizely a fronta od Třebíče měla nakonec zpoždění. Rozhodli jsme se tedy pro pět tvrdých kol, abychom byli co nejlehčí a vyšlo to. Našel bych pár míst, kde by se dal jezdecký výkon vylepšit, ale nechci udělat nejakou zásadní chybu. Ve druhých průjezdech by se na šotolině měla zlepšit přilnavost, takže očekávám zrychlení i přes tmu – pokud tedy nezaprší. Myslím, že loni to tady s tím prachem bylo trošku vyhrocené. Tajně jsem doufal, že budu mít na autě dvojku a vyzkouším si to. I kvůli tomu abych viděl jestli je lepší přilnavost za prvním autem při prvních průjezdech. Ale zase máme jedničku.“
Václav Pech (st.č. 2): „Opět je to o desetinách vteřiny. Jen se modlím, aby při druhých průjezdech nezůstával ve vzduchu ten prach jako loni. Fouká vítr, takže by to nemuselo být tak špatné. Nechci si stěžovat, ale když prostě musíš na rovině ubírat protože nevíš kde jsi … Trošku tě to psychicky rozhodí, když víš, že Honza může držet plný plyn a ty ne. Ale snad to díky tomu větru nebude jako minulý rok.“
Dominik Stříteský (st.č. 3): „Nemůžu se dostat do tempa a ztráta je větší než bychom chtěli. Potřebujeme ale sbírat body, tak to bereme celkem v klidu. Je před námi celá druhá sekce a celý zítřejší den. Šotolina byla v pohodě, spíš to klouzalo na asfaltech v těch lesích kolem. Druhá sekce by měla být v pohodě, pokud se nezvedne prach. Loni to tu hrálo dost velkou roli.“
Adam Březík (st.č. 4): „Jedeme svoje tempo na pohodu a jsem celkem překvapený, jaké časy tam padají. Zatím nemůžu být nic než spokojen. Hlídám si to, abych neudělal zbytečnou chybu, a abychom mohli být zítra na rampě. Musíme udržet nervy na uzdě.“
Věroslav Cvrček (st.č. 5): „Auto je v pořádku a funguje skvěle. Tempo máme taky dobré, i když nejedeme na doraz. K tomu se potřebujeme propracovat, ale to je běžné. Takže jsme spokojení. Podvozek auta funguje lépe než dřív. Na tuhle specifickou soutěž se nám povedlo najít správné nastavení.“
Martin Vlček (st.č. 6): „Zatím všechno funguje, budíky v autě ukazují co mají. Snad se tedy všechno povedlo, jede se nám vcelku dobře. Místy nás překvapily písečky nafoukané na trať, občas to bylo na brzdy o fous. Ale je to moc pěkné. Diváků je spousta, nádherné počasí, co víc si přát. Druhá sekce za tmy mi nevadí, já jsem slepý i ve dne, takže je mi to jedno (smích).“
Karel Trojan (st.č. 7): „Z mojí strany to bylo špatné. Hned první odbočku na první zkoušce jsem nedobrzdil. Od té doby se to se mnou veze. Nevím proč, jsou tam nebezpečné momenty i když jedu pomalu. Uvidíme co bude dál. Teď přijde tma, tak se to zhorší . Nějak mi to nejde, ale je to jenom ve mně.“
Ondřej Šimek (st.č. 10): „Zatím se nám to líbí. V noci moc nevidím, ale uvidíme, snad vydržíme v top desítce. Udělali jsme nové nastavení podvozku, ale motoricky je to slabé.“
Tomáš Enge (st.č. 16): „Tak nějak se rozkoukávám v tomto kraji. Víno mám rád, teď se ještě musím trochu sžít s vinicemi, ale zatím to funguje bez problémů. Rozjíždíme se a jedeme na co máme, vyvíjíme auto dál. Místní tratě jsou na motor a výkonnostní deficit je znát, ale snažíme se porovnávat primárně s vozy skupiny N. Když se na tom autě vyladí dobře podvozek, tak si myslím, že se s tím dá pěkně závodit, a o to se snažíme.“
Tomáš Kurka (st.č. 18): „Zatím je to pěkné, co se týká výsledků. Chtěl jsem být do desítky, a to se mi splnilo, ale problémy byly. Zhasl mi motor na startu druhé rychlostky, tam jsem nabral větší ztrátu, ale první a třetí rychlostka mi vyšly dobře, takže ztráta z dvojky se na celkovém výsledku zásadně neprojevuje.“
AGROTEC PETRONAS rally, tiskový servis
Jan Vaškovič, Jiří Dokulil